4 tips om structuur in je (werk)dag te houden

4 tips om structuur in je (werk)dag te houden

Er zijn alle enkele weken gepasseerd waarin we allemaal zoveel mogelijk in ons kot blijven en contact met mensen buiten ons gezin beperken. Waarschijnlijk is deze nieuwe situatie ook voor jou wennen. We geven je daarom vier tips om ritme en structuur in je (werk)dag te houden en gezond te leven in tijden van Corona.

1. Plan je dag

Wie kan, werkt nu van thuis. Dat is voor velen echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Kinderen die je aandacht opeisen, de strijk die zich blijft opstapelen… Je krijgt al snel het gevoel dat je op alle fronten tekortschiet. Probeer daarom discipline in je werkdag te steken en maak elke ochtend een planning. Overleg hierbij met je gezin en probeer voor iedereen structuur in de dag te brengen, inclusief gemeenschappelijke pauzes.

Ook voor kinderen zijn die duidelijke afspraken belangrijk. Spreek aan het begin van de dag af welke leuke dingen jullie in de pauzes zullen doen, zo hebben ze iets om naar uit te kijken. Samen een stukje wandelen in de buurt is bijvoorbeeld een goede manier om je gezin je volle aandacht te schenken. Zet je telefoon tijdens de wandeling op stil en geniet ongestoord van deze tijd samen.

Heb je toch een moeilijk moment tussen de pauzes door? Dat is perfect normaal. Probeer rustig te blijven en laat je niet gek maken. Soms is het beter om vijf minuten samen met je kind een puzzel te maken en daarna terug aan het werk te gaan. Je zal zien dat dit beter en efficiënter werkt dan je een halfuur opjagen omdat je kind staat te huilen aan je bureau.

2. Kies voor gezonde voeding

Ook al ziet ons leven er momenteel iets anders uit, probeer toch om zo goed mogelijk je normale voedingspatroon aan te houden. Kies je gewoonlijk voor fruit als snack in de voormiddag? Doe dit dan ook nu je thuis werkt en laat je niet verleiden om je dagelijkse portie fruit te vervangen door een koekje. Neem je op je werk soep bij je middagmaal? Probeer ook deze gezonde gewoonte vol te houden. Eet trouwens niet achter je computer, maar ga tijdens de middagpauze een frisse neus halen. Op die manier kan je vol energie aan de namiddag beginnen.

3. Blijf in beweging

Ook voor je fysieke en mentale gezondheid is het belangrijk om in beweging te blijven. Als je de natuur intrekt, is het uiteraard wel belangrijk om rekening te houden met de richtlijnen. Verplaatsingen met de auto voor recreatie zijn niet toegestaan. Kies dus een bestemming die je van thuis uit kan verkennen. Ga bovendien enkel op stap met je gezin en blijf voldoende afstand houden. 

Thuis kan je trouwens ook op een creatieve manier in beweging blijven. Je kan bijvoorbeeld een hindernissenparcours bouwen in de tuin met stoelen, tafels, ballen, kegels, … Heb je een trampoline of schommel in de tuin? Dan kan dat een extra hindernis zijn. Leg het parcours elk om de beurt zo snel mogelijk af.  Niemand in de buurt? Probeer dan je eigen record te verbeteren!

Extra tip: hou je kinderen creatief bezig en laat hen rugnummers knutselen voor alle deelnemers met papier en stiften.

4. Gun je hoofd rust

De constante stroom aan informatie via sociale media en het nieuws lijkt oneindig. Het is echter belangrijk om jezelf hier niet in te verliezen. Check enkel betrouwbare nieuwsbronnen en probeer dit op vaste momenten te doen. Beperk je schermtijd en leg je gsm ’s avonds aan de kant. 

Weet bovendien dat het perfect normaal is om je bang en angstig te voelen in deze moeilijke periode. Je hart luchten bij vrienden en familie kan zeker helpen. Mis je iemand? Organiseer een videocall via skype en geniet samen van een hapje en een drankje op afstand. Deel je bekommernissen, maar probeer het gesprek daarna een positieve wending te geven door over leuke dingen te praten. Zo zorg je voor jezelf en voor elkaar.

Top